3. Siła spokoju - stymulacja nerwu błędnego

Czy wiesz że istnieje wystarczająca liczba dowodów na to, że nadmierny stres, nadmierna emocjonalność są źródłem tzw. chorób cywilizacyjnych. Włączając choroby nowotworowe, choroby serca i układu krążenia, cukrzycę, depresję. Oddech jest istotnym narzędziem w profilaktyce i leczeniu wspomnianych chorób. Innym, ważnym narzędziem są ćwiczenia stymulujące nerw błędny i tym zajmiemy się w tym odcinku.

Niewiele osób o nim słyszało. Nie zdajemy sobie sprawy jak jest ważny. Nazwa błędny, vagus po łacinie, odnosi się do tego, że ten najdłuższy nerw czaszkowy, rozciągający się od pnia mózgu do brzucha, „błądzi” po naszym organizmie, łącząc się praktycznie ze wszystkimi narządami. Z sercem, płucami, wątrobą, nerkami, śledzioną, trzustką, narządami płciowymi. Wpływa również na szyję, uszy i język. Ma bezpośredni wpływ na przywspółczulny układ nerwowy, co pomaga uspokoić organizm, aby móc prawidłowo trawić nie tylko jedzenie, ale także emocje. Stymulując nerw błędny, wzmacniamy związek między mózgiem a ciałem, włączając antystresową odpowiedź całego organizmu, czyli wchodząc w tryb „odpoczywaj i traw”, zamiast dominującego w dzisiejszym życiu, funkcjonowania w stresowym trybie „walcz lub uciekaj”.

Screenshot 2021-11-24 at 14.40.53.png

Nerw błędny jest najdłuższym nerwem czaszkowym, rozciągającym się od pnia mózgu do brzucha. Tylko ssaki mają ten nerw. Nerw błędny kontroluje procesy niezbędne do utrzymania człowieka przy życiu. Kiedy nerw błędny nie jest stymulowany, określa się to jako jego „niski ton”. Z drugiej strony, niski ton nerwu błędnego może przyczyniać się do wielu zaburzeń, takich jak lęk, problemy z jelitami, depresja i zaburzenia odżywiania.  Jest to również nerw, który przekazuje mózgowi informacje o stanie i funkcjonowaniu naszego organizmu: 80% tkanki nerwu błędnego jest sensoryczna (przewodzi informację od ciała do mózgu) a tylko 20% jest motoryczna (przewodzi instrukcje mózgu do ciała).

Jednym ze sposobów na jego stymulację jest zwiększenie przepływu krwi. Wraz ze wzrostem przepływu krwi przez mózg, narządy i jelita, ciało nauczy się relaksować, zmiękczać i w pełni trawić emocje. Zajęcia takie jak ćwiczenia, głośne śpiewanie, modlitwa lub medytacja, przebywanie w przyrodzie, głębokie oddychanie przeponowe, śmiech, chodzenie boso, zanurzanie/ochlapywanie twarzy zimną wodą przy wstrzymanym oddechu („odruch nurkowania”) pomagają stymulować nerw błędny i uspokajać współczulny układ nerwowy.

Screenshot 2021-11-24 at 14.42.14.png
Kontynuuj